Comisia Europeana atrage atentia asupra dreptului asiguratilor de a-si transfera bonusul RCA

Tranferul bonusului RCA de pe o masina pe alta, in baza sistemului Bonus-Malus, creaza unele probleme pe piata europeana de asigurari auto, atrage atentia Comisia Europeana, care arata ca soferii fara daune au dreptul sa beneficieze de reduceri de pana la 50-60% a primelor in cazul in care nu au produs accidente.

„In anumite cazuri, unele cereri de transfer [al bonusului] nu sunt luate in considerare de alti asiguratori, in special atunci cand se transfera la un asigurator dintr-un alt stat membru UE”, precizeaza Comisia Europeana in documentul numit „Consumer Financial Services Action Plan: Better Products, More Choice”, pe care il puteti gasi AICI.

Conform institutiei, recunoasterea istoricului privind daunele auto va fi revizuita in perioada urmatoare pentru a spori protectia victimelor accidentelor rutiere si pentru a imbunatati recunoasterea transfrontaliera.

Sistemul Bonus-Malus permite asiguratilor care nu inregistreaza daune pe politele RCA sa beneficieze de o reducere a primei de asigurare, numita Bonus. Pe de alta parte, asiguratii care au inregistrat daune pe politele RCA sunt penalizati prin majorarea primei de asigurare, numita Malus.

In cazul in care un vehicul este vandut sau radiat si este cumparat altul nou, asiguratii RCA din Romania pot solicita asiguratorului transferarea clasei de bonus de pe vehiculul vechi pe cel nou. In situatia in care in proprietatea aceluiasi client exista mai multe vehicule, aplicarea sistemului bonus-malus se face individual pentru fiecare vehicul in parte.

In prezent, sistemul din Romania include 8 clase de Bonus si 8 clase de Malus, reprezentand o scadere sau o majorare maxima de 32% fata de tariful standard al unei polite RCA. Insa, acesta urmeaza sa fie modificat, fiind luata in calcul revenirea la situatia in care bonusul putea reduce polita cu pana la 50%, in timp ce malusul ar putea scumpi asigurarea cu pana la 100%.

Anul trecut, Consiliul Concurentei atragea atentia ca forte putini asigurati RCA cunosc prevederile sistemului Bonus-Malus, lucru confirmat de numarul foarte scazut de cereri de transfer a clasei B/M pentru un autovehicul nou dobandit. „Astfel, cererile de transfer a clasei B/M reprezinta mai putin de 1% din totalul inmatricularilor noi si al reinmatricularilor la nivelul anului 2014”, se arata intr-un raport publicat de Consiliul Concurentei.

Sistemul Bonus-Malus este reglementat prin normele emise de catre ASF si a fost introdus ca o masura de responsabilizare a posesorilor de vehicule incepand cu 1 ianuarie 2010. Acest sistem urmareste ca posesorii de vehicule prudenti sa nu plateasca o prima de asigurare identica cu a celor care produc accidente.

sursa: link

Lasă un răspuns